Tionde året med överskott för Thomas

den 22 februari 2011

Vings eget flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia har just lämnat in årsredovisningen för 2009/2010. För tionde året i rad kan bolaget, som tidigare hette Premiair och MyTravel Airways, presentera ett överskott. Denna gång blev överskottet 266 miljoner danska kronor (113 miljoner danska kronor) före skatt och 197 miljoner danska kronor (73 miljoner danska kronor) efter skatt. Resultatet påverkas av en engångsinkomst på 128 miljoner danska kronor i samband med ett köp av två tidigare leasade Airbus 330-flygplan.

Omsättningen uppgick till 3 373 miljoner danska kronor (3 563 miljoner danska kronor). – Det goda resultatet beror bl.a. på att vi har utnyttjat sätena ombord på flygplanen på ett nästintill optimalt sätt. De reguljära flygbolagen utnyttjar omkring 65–70 procent av sina flygstolar medan vi har haft en beläggningsprocent på 93 procent de senaste åren, berättar flygbolagets vd Torben Østergaard.

Den höga beläggningen samt 12 moderna och miljövänliga Airbus-flygplan gör företaget till ett av Europas minst förorenande flygbolag med ett utsläpp på endast 65 gram (67 gram) koldioxid per passagerarkilometer. – Vårt miljöfokus har medfört att vi nu har blivit ISO 14001-certifierade. År 2014 kommer vi att få åtta fabriksnya och miljövänliga Airbus 321-flygplan som kommer att begränsa våra koldioxidutsläpp ytterligare, säger Torben Østergaard.

Thomas Cook Airlines Scandinavia hade under det senaste räkenskapsåret 921 (913) heltidsanställda, varav ungefär 400 i Danmark. Flygbolaget hade 2,2 miljoner (2,1 miljoner) passagerare – fördelat på 40 procent i Sverige, 29 procent i Norge, 22 procent i Danmark och 9 procent i Finland.

Vi uppnådde detta fina resultat genom positivt samarbete med koncernens egna researrangörer Spies och Ving, som är marknadsledande i Danmark, Sverige och Norge samt Tjäreborg i Finland. Samtidigt som en lång rad flygbolag i Europa skär ned utökar vi med en extra Airbus 320 under sommaren som främst ska flyga från Danmark och Norge, säger Torben Østergaard, som dessutom kan glädja sig över en fin start på det nya räkenskapsåret.

Bildtext (klicka på ovanstående länk för att se bilden):

Thomas Cooks nya flygplan har försetts med så kallade ”sharklets” på vingarna, som minskar bränsleförbrukningen med minst 3,5 procent.

För ytterligare information: Vd Torben Østergaard, Thomas Cook Airlines, tfn +45 32 47 72 95, eller informationschef Torben Andersen, tfn +45 40 59 47 00.