Starkt halvårsresultat för Thomas Cook och Ving

den 9 maj 2011

Researrangörsgruppen Thomas Cook Northern Europe – i Sverige representerat av Ving Sverige AB – redovisar det näst bästa halvårsresultatet någonsin för första halvåret till och med 31 mars 2011. Det operativa resultatet för perioden är 357 Mkr (345 Mkr), med en vinstmarginal på 6,3 procent (5,8 procent). Även Ving gjorde ett starkt halvårsresultat med ett operativt resultat på 153 Mkr (120 Mkr) och en förbättrad vinstmarginal på 6,3 procent (5,0 procent). Vings omsättning är oförändrad.

Omsättningen för Thomas Cook Northern Europe under perioden blev 5,7 miljarder kronor (5,9 miljarder kronor).

Vårt framgångsrecept är en mycket stark marknadsposition på destinationer dit många vill resa, och de senaste årens konsekventa satsning på hotellkoncept i Sunwing, Sunprime och Sungarden, som nu ger full utdelning, kommenterar Lars Löfgren, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

Nyligen öppnade Sunprime Palma Beach Suites & Spa på Mallorca samt Ocean Beach Club som är en del av Sunwing Resort Makrigialos på Kreta. Tidigare i vinter öppnade Sunprime Kamala Beach Resort på Phuket i Thailand. I sommar öppnar Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach i Egypten. Satsningen fortsätter och ytterligare hotell kommer att öppna under de närmaste säsongerna.

Den lägre omsättningen beror på krisen i Egypten då bolaget tvingades ställa in alla resor under en tioveckorsperiod, vilket föranledde kostnader på 40 miljoner SEK. Även den sena påsken påverkade omsättningen negativt.

Extra glädjande är att våra kunder är nöjdare än någonsin, hela 96 procent uppger att de vill resa med oss igen, fortsätter Löfgren.

Thomas Cook Northern Europe är Nordens största researrangörsgrupp och där ingår, förutom researrangörsverksamheterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland, även flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia och hotellkedjan Sunwing Resorts.

Omsättningen för Ving var liksom förra året 2,4 miljarder kronor (2,4 miljarder kronor). För sommarsäsongen är försäljningsläget mycket bra och cirka 20% bättre än föregående år.

Allra populärast är Turkiet och Mallorca. Vår stora satsning på Turkiet med nyheten Bodrum, slår väl in, vilket är mycket glädjande, säger Hans Isacson, finansdirektör på Ving Sverige.

Thomas Cook Northern Europe ingår i den koncern där Thomas Cook Group plc London, är moderbolaget.